Kategorier
Marknadsföring

Vad är egentligen en fasadvepa?

Det är inte alla som känner till vad en fasadvepa verkligen är. Detta trots att de allra flesta svenskar sett mer än en maffig och inbjudande fasadvepa.

Det är fullt naturligt att inte gå och fundera på fasadvepor speciellt ofta. För de allra flesta är det något man går förbi, ser men inte tänker speciellt mycket på. Förhoppningsvis tar man medvetet, eller omedvetet, till sig av budskapet som fasadvepan visar upp, men mer fokus än så får ofta inte denna typ av storslagen reklam.

Detta trots att många svenskar ser en fasadvepa varenda dag. Kanske sitter det till och med en sådan på huset man arbetar i eller tågstationen som man besöker varenda dag. Stora företagsfasader och andra större byggnader är nämligen väldigt vanliga platser att placera fasadvepor på. Dessa hus är tillräckligt stora, har ofta väggar befriade från fönster och erbjuder därmed en väldigt bra yta som många människor dagligen kör förbi och därför ser.

Varför ska man trycka upp en fasadvepa?

En fasadvepa är något i stil med en stor flagga eller affisch som man trycker upp ett reklambudskap på. Ofta mäter vepan många kvadratmeter och behöver således en rejäl plan och stor yta för att komma till sin rätt. Eftersom denna stora yta oftast, och lättast, hittas på en husfasad har denna reklamannons fått namnet fasadvepa.

Många företag väljer att annonsera på fasadvepor. Det är inte ovanligt att se fasadvepor som skriker ut namnet på en ny storfilm på bio eller tipsar om en utställning i staden. En fasadvepa kan också fungera när man vill uppmärksamma människor på en ny restaurang. På det stora hela kan en fasadvepa faktiskt vara en klok annonsplats för de flesta företag som med stor tydlighet vill göra sig hörda och sedda av så många människor som möjligt.